Itt a lemez, hol a lemez…

Égető bizonyíték (Burn after reading, 2008), amerikai film

Egy túlságosan gyakran a pohár után nyúló CIA ügynököt kirúgnak, az első fiatalságán túl levő fitnessterem-alkalmazott pedig szépészeti műtétekre vágyik. A kezdetben még több szálon futó cselekmény ugyancsak sietősen összekapcsolódik, mindenki kapcsolatba kerül mindenkivel, amiről viszont többnyire nem is tud. Mintha valamelyik helyi kisvárosban járnánk, holott a háttérben folyamatosan tűnnek fel az amerikai nagyváros, Washington látványosságai. A helyszín fontos, a Coen testvérek rendezte film ugyanis főként tengerentúli mítoszokat dönt halomra: nemzetbiztonsági szervezetek, politikusok, ügyvédek, összeesküvés-elméletek gyártói, egészséges életmód-rajongók, netező magányosok, mesterségesen szépülők és nőcsábász szépfiúk is egytól egyig megkapják a magukét. Az Égető bizonyíték azonban mindezeknek a filmen való megjelenítésére is rájátszik, keveri a műfajokat és színész-imidzseket rombol, többek között a szőkére melírozott Brad Pitt és a féloldalasan mosolygó George Clooney is könnyedén figurázza ki nem is annyira önmagát, mint a róluk kialakított képet, közben pedig John Malkovich is vígan rohangál köpenyben és házipapucsban, pisztollyal a kezében. Meglehetősen hangsúlyos szerep jut a nőknek is, a Coen-filmek visszatérő színésznője, Frances McDormand és a szokatlanul nőies karaktert alakító Tilda Swinton is ügyesen, bár nem éppen tudatosan keveri a szálakat. Pedig a film – annak ellenére, hogy nem kevés népszerű színész bukkan föl benne – tulajdonképpen nem sok mindenről szól. Egy elveszített, majd megtalált CD körül bonyolódnak a történetek, persze nem az találja meg, aki elveszítette, közben kiderül, hogy nem is olyan fontos, holott úgy tűnik, hogy mégis. Akad benne szerelmi bonyodalom, házassági dráma, kémhistória, zsarolással színesített krimi és széles skálán mozgó humor, de nem hiányoznak a szállóigévé váló beszólások sem. Az rendezőpáros egyik tagja, Joel Coen megfogalmazásában: A történet középkorú emberekről szól, akik mindannyian szakmai, személyes és szexuális krízisen mennek keresztül, valamint érintjük a nemzetbiztonság problémáját is. A történet a Central Intelligence Agency (CIA), és a testépítő szalonok világával foglalkozik, és azzal, hogy mi történik, ha ez a két világ kereszteződik, és összeütközésbe kerül. Mindennek megjelenítése pedig a testvérpáros korábbi filmjeire (Véresen egyszerű, Arizoniai ördögfióka, Fargo, A nagy Lebowski, Ó testvér, merre visz utad? Az ember, aki ott se volt) is oly jellemző groteszk, ám meglehetősen szórakoztató látásmód segítségével történik. Az alig egy évvel korábban készült film, a díjesővel jutalmazott Nem vénnek való vidék komor hangulata viszont nem fedezhető fel az Égető bizonyíték jeleneteiben, pedig szinte párhuzamosan zajlottak a két forgatás előkészületei. A tárgyalt film egy látszólag könnyed hagvételű ujjgyakorlat, a lehető legkevésbé kiszámítható fordulatokkal, amelyen a különböző jelentésbeli rétegek lehámozása nélkül is rendkívül jól lehet szórakozni. A lezárásban pedig ráadásként még az is kiderül, hogy ha a férfiak nem is, a nők azért többnyire elérik, amit akarnak.

Boda Székedi Eszter

Port.hu adatlap